LUCKYTEK
Preskriptivní údržba výrobních linek
Nový trend aplikace internetu věcí a strojového učení pro preskriptivní údržbu a monitorování procesu výrobních linek
Krávy nečekají. Tento přirozený fakt se promítá z mlékárenských farem kde každá kráva nadojí denně asi 23 l mléka do zpracovatelských firem které plní toto bílé zlato do kartónových krabic. Ovšem když se na plnící lince pokazí třeba jen jedna část, může to vyřadit z provozu celou linku na celé dny a tisíce litrů mléka se pak nedají zpracovat a zkazí se. Toto je tvrdá realita v mlékárenském světě - a v mnoha dalších provozech, které zpracovávají a balí suroviny podléhající zkáze, ze kterých se vyrábí potraviny.
Aby zabránil takovým výpadkům v potravinářském průmyslu, používá průkopník balících technologií firma Tetra Pak nové digitální technologie které umožňují předpovídat kdy přesně jejich stroje a linky připojené ke cloudu budou potřebovat údržbu a opravy. Servisní technici Tetra Paku pak s využitím brýlí pro virtuální realitu HoloLens rychle diagnostikují a opraví poškozené části a to i v nejodlehlejších oblastech.
Švédská firma Tetra Pak s obratem 12 mld. USD a 24 tis. zaměstnanců se tak transformuje z dodavatele potravinářských linek na poskytovatele služeb, který garantuje nepřetržitý provoz těchto linek u výrobců potravin a piva ve více než 175 zemích.
Kolem 60 procent zařízení Tetra Paku je pomocí senzorů propojeno do cloudu. Pomocí Machine Learning (strojového učení) Tetra Pak analyzuje stav svých zařízení a dokáže s devadesátiprocentní pravděpodobností vypočítat, kdy u nich dojde k poruše. Nejcitlivější jsou stroje uzavírající obaly – obvykle vydrží šest měsíců až dva roky podle teploty a vlhkosti.
„Většinou dokážeme předpovědět závadu týden až dva předtím, než k ní dojde,” uvádí viceprezident Tetra Pak Services Johan Nillson. Firma dokáže podle typu součástky předvídat poruchu s 85 až 95procentní přesností. Zároveň má díky datové analýze přehled o tom, jak často a na kterých místech součástky odcházejí.
Zaměstnanci servisu navíc používají brýle se smíšenou realitou HoloLens, díky kterým je přes video spojení můžou instruovat zkušenější kolegové. Firma tak šetří cestovní náklady spojené s vysíláním techniků.
Servisní technik Tetra Paku s využitím brýlí pro virtuální realitu HoloLens diagnostikuje a opravuje poškozené části výrobní/balící linky.
Hlavní komponenty – Digi Mesh rádiová síť
Xbee Analogové Adaptéry poskytují bezdrátové rádiové připojení senzorů pomocí protokolu Digi Mesh.
Hlavní komponenty – ConnectPort X4 GSM brána a cloudové datové úložiště
Sběr dat ze senzorů výrobní linky a jejich ukládání v cloudu.
Hlavní komponenty - datové úložiště - cloud
Hlavní komponenty – hluboké strojové učení (Deep Machine Learning)
Hluboké strojové učení (Deep Machine Learning)
Hluboké strojové učení (Deep Machine Learning) učí počítače dělat to, co lidé a zvířata dělají přirozeně – učit se ze zkušenosti. Algoritmy strojového učení používají výpočetní metody pro „učení se „ informacím přímo z dat bez spoléhání se na předem definovaný model. Algoritmy adaptivně zlepšují svoji výkonnost se vzrůstajícím počtem dat. Algoritmy analyzují data ze senzorů a identifikují skryté vzory v milionech datových bodů které lidé nejsou schopni zachytit jako např. vztahy mezi teplotou elektromotoru nebo vibracemi a zbytkovou životností zařízení nebo jakýmikoliv jinými měřitelnými daty.
Systém bude obsahovat Deep Neural Convolutional Networks (hluboké neuronové konvoluční sítě) které simulují pochody v mozku pomocí umělé neuronové sítě, která má mnoho vnořených vrstev kde výstup z jednoho uzlu vrstvy je nelineární kombinací (konvolucí) všech vstupů z předchozí vrstvy.
Propojíme sílu hlubokého strojového učení (Deep Machine Learning) s tzv. posilovaným učením (Reinforcement Learning) a vytvoříme systém, který se bude sám učit tak, aby rozpoznal jemné vzory vyskytující se ve velkém množství dat přicházejících ze zařízení, a spojil akce (například výměna součástky) s výsledky (jako například garantování nepřetržitého provozu zařízení zákazníkovi). Software bude mít přístup k aktualizovaným datům v reálném čase ze zařízení a v podstatě mu bude řečeno: "Využij je, abys zjistil, jak maximalizovat využití zařízení."
Posilované strojové učení (Reinforcement Learning)
Během posilovaného strojového učení softwarový agent provádí pozorování a podniká akce v prostředí a na oplátku získává odměny. Jeho cílem je naučit se jednat způsobem, který maximalizuje očekávané dlouhodobé odměny. Stručně řečeno, agent působí v prostředí a učí se pokusem a omylem, aby maximalizoval své odměny a minimalizoval svou ztrátu.
Agentem může být program, který sleduje aktualizovaná data v reálném čase ze zařízení a rozhodne jak upravit např. čas výměny součástky tak, aby získal pozitivní odměnu např. když se přiblíží cílovým hodnotám provozní doby zařízení a negativní odměnu když provozní doba zařízení bude pod určitou minimální hodnotou.
Algoritmus používaný softwarovým agentem k určení jeho akcí se nazývá jeho strategie. Strategií například může být neuronová síť, která přijímá na vstupu aktualizovaná data v reálném čase ze senzorů zařízení a vyvozuje akci, která má být přijata.
Neuronová síť.
Umělá konvoluční hluboká neuronová síť.
Posilované strojové učení (Reinforcement Learning)